سفارش تبلیغ
صبا ویژن

وبلاگ معارفی عزم ظهور

2-فرم و محتوا در سینما و فیلمهای آرمانی به بهانه اکران فیلم مُلک

    نظر

ادامه بخش 1 مطلب

 

اما با توجه به اینکه نمایش فیلم مُلک سلیمان ع باعث و بهانه این نوشتار گردید ، قصد داریم بطور خلاصه معیارهایی را که درخصوص سینمای متعالی بیان نمودیم ، در مورد این فیلم محک بزنیم:

-          بنا به شواهد بسیار ، ما در آستانه آخرالزمان هستیم. در آخرالزمان صحنه های عالم طوری رقم میخورند که در آماج فتنه های عظیمی از اجنه و شیاطین جنی و انسی قرار میگیریم و در عین حال محبتهای عظیمی از طرف ولی عالم برای آنها که به ولایت الهی بها میدهند رقم میخورد و در نهایت پس از ماجراها و صحنه های تربیتی پرحجم و پرکیفیت متنوع ، ظهور و برپایی مُلک عظیم اهل بیت ع رقم میخورد. فیلم مُلک سلیمان ع ، این مهم را بخوبی نشان میدهد و پیامبری را برگزیده است که به خواست خداوند متعال توانست ماکتی از آن صحنه های پیش رو و برپایی مُلک خدایی را برپا نماید. لذا این فیلم بسیار منطبق با سیر نظام عالم و صحنه های پیش رو می باشد.

-          در این اثر بخوبی منشاء خیر و شر ، منطبق با آنچه خداوند در قرآن و احادیث اهل بیت عصمت و طهارت ع تبیین نموده است ، مشخص میباشد. منشاء تمام بدیها را میبایست شیاطین دانست که اثرگذاری شیاطین جنی و شیاطین انسی بخوبی در این اثر مشخص می باشد. اگر فتنه می بینیم آنرا به شیاطین نسبت دهیم. اگر کسانی را فتنه گر می بینیم ، آنها را عمله ی شیاطین ببینیم. و امروز اگر دولتهای آمریکا و انگلیس و اسرائیل را در حال شرارت می بینیم ، آنها را عمله و تحت سیطره ابلیس لعین ببینیم.

-          این فیلم خیرات بسیاری را با خود به همراه دارد و برای اولین بار ، معارف شیعی و نه صرفاً نقل داستان ، در قالب یک اثر سینمایی نمایش داده میشود. معارفی که در نظام الهی جریان دارد و در حرکت رو به جلو به آن نیازمندیم.

-          فیلم مُلک سلیمان ع ، بر اساس فطرت و فراتر از آن بر اساس معارف قرآنی ساخته شده است ، بنابراین یک فیلم جهانی است و مسلماً میتواند تاثیر بسزایی در افراد بشر در هر نقطه از جهان بگذارد. چرا که میل به هادیان الهی ، انابه بسوی خدا ، تقوا ، اطاعت از رسولان ع و هادیان الهی دشمن دانستن شیاطین و... جزو فطریاتی است که در عموم بشر وجود دارد.

-          در زمانی زندگی میکنیم که خیل فیلمها و سریالهای آخرالزمانی به قدری زیاد است که بدلیل وفور این قبیل آثار حتی فرصت تماشای همه آنها به سختی امکانپذیر میباشد. فیلمها و سریالهایی که نه بر اساس منطق خدایی و نظام عالمی ، بلکه بر اساس منطق سازندگان آن و عوامل بسیاری که در پشت سازندگان آنها قرار دارند ساخته شده است و به همین دلیل با همه شگفتی تکنیکی و جزئیات و داستانپردازی های فراوانی که سعی نموده اند منطقی جلوه نماید، بسیار ساده لوحانه و در کلیت فاقد هر گونه منطق قابل پذیرش معرفتی میباشند. و البته مجموعه این آثار به دلایل مختلفی ساخته میشوند و انگیزه های بسیاری را دنبال می کنند. در چنین شرایطی ، فیلم مُلک سلیمان ع بر اساس قرآن کریم و منطبق با برنامه های خداوندی که در این کتاب بیان شده است ساخته شده است.

-          در فیلم مُلک سلیمان ع ، اهّمِ از چه خواهد شد؟ و چه بایدکرد؟ها نمایش داده میشود. فتنه ها برپا میشود. در فتنه ها ، آنچه نجات بخش مردم می باشد "تقوا" و "اطاعت از رسول ع" بیان میشود که این دومی ، یعنی "اطاعت از رسول ع" مهمتر و اصلی تر می باشد. البته رفتارهای بالاتری نیز در فیلم نمایش داده میشوند و آن "تبعیت از هدایت" است که اگر چه به زبان نمی آید ، لیکن آنرا نزد نزدیکان سلیمان ع ، از جمله برادرانش می بینیم که بدون نیاز به مطرح شدن از طرف سلیمان ع ، میل او را سریع تشخیص داده و با اذن او کار انجام میدهند.

-          در این اثر تعمداً سعی شده است از آن جنبه های سینما که بشدت در سینمای هالیوود جریان دارد ، چه در داستانپردازی و فیلمنامه و فرمولهای نخ نمای آن و چه جلوه های ویژه بی مفهوم ولی تحیرآور دوری شود و بجای آن به مباحث معرفتی بپردازد، آن هم بگونه ای که ضمن آنکه حتی الامکان مفاهیم اصلی آن برای مخاطب قابل فهم باشد ، همچنین جاذبیت های صوتی-بصری و تکنیکی فیلم از استانداردهای لازم برخوردار باشد.

-          موضوع فیلم مُلک سلیمان ع نمود و مثالی از ماجراهای آخرالزمان و برپایی مُلک عظیم اهل بیت ع است. نمادگرایی در فیلم نیست. اگر نمادی هست نزد پیروان اجنه و شیاطین و جادوگران مشاهده میشود. ستاره پنج پر ، از نشان های مکاتب شیطان پرستی ، میترائیسم و فراماسونری و صهیونیسم ، توجه بسیار و نمادین به آتش که مشخصه جنسیت شیطان است و در اغلب مکاتب شیطان پرستی و میترائیسم مورد استفاده نمادین دارد. استخوان و جمجمه انسان ، غارهای مخوف و سر بسته و تاریک و... در عوض در این سو ، در جبهه حق ، سلیمان ع در نماهای باز ، جاهایی که عموماً سقف ندارد ، نور جریان دارد و... مشاهده می شود. همچنین اشیاء بکار رفته چون نگین انگشتر ایشان ، فاقد ارزش نمادین است ، بلکه نشان  از نمودی است که از طریق آن ماجرایی الهی قابل یادآوری است  و آن نور ولایت ایلیا(امیرالمومنین علی ع) می باشد که در آخرالزمان نقش پررگتری از آنرا شاهد خواهیم بود. جسد سلیمان ع بر تختش ، نماد نیست بلکه روح حاکم بر مُلک ایشان ع تفسیر و توصیف میشود.

-          سیر انالله و انا الیه راجعون ، بدون آنکه کلامی دراینخصوص گفته شود ، به این شکل قابل مشاهده است که سلیمان ع ، همیشه متوجه خداست و بسوی او بازگشت و انابه دارد. از سوی خدا قوا میگیرد و در جهت برنامه های خداوند و رو به سوی آینده عالم و آدم را حرکت میدهد. هم خودش در این مسیر سیر میکند و هم یک سرزمین ، مُلک سلیمانی ، را به سمت آینده و برنامه های خدایی حرکت میدهد.

-          در این اثر ، خیالپردازی جایگاهی ندارد ، بلکه آنچه دارای اهمیت است و به آن پرداخته میشود ، مفاهیم معارف قرآنی هستند. اگر صحنه ای وجود داشته باشد که نتوانیم مستندی بر آن بیابیم که در آثاری که به گذشته میپردازند ، در روند نمایش چاره ای جز آن نداریم، این مفاهیم هستند که در آنها اهمیت دارند و مستند به استنادات قرآنی و روایی میباشند. بنابراین جایی که مفاهیم مستند غالب هستند ، تخیل در آن جای ندارد.

-          این اثر از معارف ناب وعظیم قرآنی بهره مند است ، مفاهیمی چون مُلک ، ولایت ، ایمان ، تقوا ، اطاعت از هادی و رسول ، تبعیت ازهدایت ، دشمن شناسی و ...

-          فیلم مُلک سلیمان ع ، همانطور که از مفاهیم ناب و عظیم قرآنی برخوردار است و محتوای والایی دارد ، از جنبه تکنیک و فناوری نیز در سطح قابل قبولی و بسیار خوبی می باشد.

در پایان ضمن شکر خدا برای ساخت و نمایش چنین اثری و امید ساخته شدن قسمتهای بعدی این فیلم و همچنین فیلمهای بسیار بیشتری در موضوعات مختلف معارف اسلامی در سطح قابل قبول فرم و محتوا ، یادآور میشود که این فیلم حتی اگر 40% آنچه باید می بود را بیان داشته باشد، فیلم بسیار موفقی است ، چراکه در آغاز سینمایی هستیم که معارف ناب و صحیح و تکنولوژی را یکجا بکار گرفته است. سینمایی که از هر جنبه فاخر باشد.

االهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم.